Jak wrócić do treningu na wiosnę? | Futbol - Piłka nożna
Strona korzysta z plików Cookies, aby zapewnić Ci maksymalny komfort korzystania z serwisu oraz jego usług oraz dostosować treści do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce.

Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ

Jak wrócić do treningu na wiosnę?

Dodał: mpt
Data dodania: 21-03-2018 11:37
Jak wrócić do treningu na wiosnę?

Zimowe wymówki kończą się wraz z początkiem wiosny, która niesie za sobą nową energię. Jak wrócić do treningów, aby uniknąć falstartu? Tak, aby organizm się nie przeforsował, czyli zaczynając od interwałów. Sprawdźcie sami, jakie mamy dla was wskazówki.

Dlaczego w zimie tracimy sprawność fizyczną?

Kiedy na zewnątrz panują temperatury poniżej zera, znacznie trudniej zmotywować się do wyjścia z domu. Okres zimowy sprzyja też przeziębieniom i osłabieniu organizmu, co daje kolejny pretekst do odkładania treningu w czasie. Jakby tego było mało, dodatkowo rozleniwiają nas też przerwy świąteczne. Wzięte razem, okoliczności te mają istotny wpływ na zimowy spadek formy. Natomiast wraz z wiosną zyskujemy więcej energii i chcemy wrócić do lepszej kondycji. Jak to zrobić? Poprosiliśmy o opinię specjalisty.

- Dzieci na co dzień są bardzo aktywne, stąd wiosenne powroty do aktywności na świeżym powietrzu są dla nich bardziej naturalne. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebują przygotowania. Dzieci są naturalnie chętne do zabawy, nie należy jednak po dłuższej przerwie wyrywać się od razu do dużego wysiłku. Trzeba dziecko przygotować, na co dobrym pomysłem może być np. basen - tłumaczy Elżbieta Gałczyńska, rehabilitantka w Zakładzie Usprawniania Leczniczego IMiD.

Kiedy wrócić do aktywności na świeżym powietrzu wiosną?

Wznowienie treningów wiosną zależy przede wszystkim od naszej aktualnej formy. Jednak po dłuższej przerwie każdy powrót do aktywności powinien być bardzo spokojny. W przypadku biegania na początek dobre są małe dystanse i przede wszystkim marszobieg. Następnie można zacząć truchtać i stopniowo zwiększać dystans oraz szybkość.

- Powracając do ćwiczeń na zewnątrz, warto zacząć od interwałów, na początek dobry będzie niedługi bieg, a potem marsz. Ważne, aby podzielić czas aktywności na krótkie ćwiczenia i krótki odpoczynek. Tutaj przydatne mogą być otwarte siłownie, które angażują różne partie mięśni. Warto też pamiętać, że w tym wieku szczególnie poleca się ćwiczenia aerobowe – dodaje Elżbieta Gałczyńska.

Postaw na różnorodność treningu

Trening przede wszystkim powinien być przyjemnością, a nie obowiązkiem, dlatego ważne, aby urozmaicić ćwiczenia. Należy pamiętać, że skupiając się tylko na jednym rodzaju aktywności łatwo się znudzić i zrezygnować. Różnorodność w treningu gwarantuje szybsze efekty i brak kontuzji, ponieważ angażowane są różne mięśnie. Ponadto urozmaicenie sprawia, że nie popadamy w rutynę i tym samym nie narażamy się na spadek motywacji.

- Różnorodność w treningu jest dla mnie cechą bardzo istotną. Najlepsze efekty przynosi plan treningowy, który we wszechstronny i kompleksowy sposób angażuje cały organizm. Pozwala to uniknąć stagnacji treningowej, związanej z ciągłym wykonywaniem takich samych ćwiczeń, dzięki czemu nie tracimy motywacji – tłumaczy Krzysztof Golonka, Ambasador Drużyny Energii, najpopularniejszy youtuber sportowy w Polsce.

Nie ma przypadku w tym, że Drużyna Energii skupia się przede wszystkim na grach zespołowych – piłce nożnej i siatkówce. Będą one na pewno pomocne w powrocie do pełni formy po zimie z przynajmniej dwóch względów. Po pierwsze, są dynamiczne i różnorodne, dzięki czemu unikamy rutyny. Po drugie, występuje tu aspekt współzawodnictwa, co dodatkowo mobilizuje do ćwiczeń. Gry zespołowe to także doskonały trening na koordynację oraz refleks, a przy tym jedna z podstawowych aktywności wiosną, dzięki czemu łączymy przyjemne z pożytecznym.

Inne artykuły